Методична розробка може бути як
індивідуальною, так і колективною. Вона спрямована на професійно-педагогічне
вдосконалення викладача або майстра виробничого навчання або якості підготовки
з основних професій в ПТНЗ.
Методична
розробка може бути:
-конкретного уроку;
-серії уроків;
-теми програми:
-приватної
(авторської) методики викладання предмета;
-загальної методики
викладання предметів;
-нових форм, методів
або засобів навчання і виховання;
До методичної
розробки пред'являються досить серйозні вимоги. Тому, перш ніж приступити до її
написання необхідно:
ü ретельно
підійти до вибору теми розробки. Тема повинна бути актуальною, відомою
педагогу, по даній темі у педагога повинен бути накопичений певний досвід;
ü визначити
мету методичної розробки;
ü уважно
вивчити літературу, методичні посібники, позитивний досвід з обраної теми;
ü скласти
план і визначити структуру методичної розробки;
ü визначити
напрямки майбутньої роботи.
На початку роботи по
складанню методичної розробки необхідно чітко визначити її мету.
Наприклад, мета може бути наступною: визначення форм і методів вивчення змісту
теми; розкриття досвіду проведення уроків з вивчення тієї чи іншої теми
навчальної програми; опис видів діяльності педагога і учнів; опис методики
використання сучасних технічних та інформаційних засобів навчання; здійснення
зв'язку теорії з практикою на уроках; використання сучасних педагогічних
технологій або їх елементів на уроках і т.д.
Вимоги,
що пред'являються до методичної розробки:
o Зміст
методичної розробки повинен чітко відповідати темі та меті.
o Зміст
методичної розробки має бути таким, щоб педагоги могли отримати відомості про
найбільш раціональні організації навчального процесу, ефективності методів і
методичних прийомів, формах викладання навчального матеріалу, застосування
сучасних технічних та інформаційних засобів навчання.
o Авторські
(приватні) методики не повинні повторювати зміст підручників і навчальних
програм, описувати досліджувані явища і технічні об'єкти, висвітлювати питання,
викладені в загально педагогічній літературі.
o Матеріал
повинен бути систематизований, викладений максимально просто і чітко.
o Мова
методичної розробки має бути чіткою, лаконічною, грамотною та переконливою.
Застосовувана термінологія повинна відповідати педагогічному тезаурусу.
o Рекомендовані
методи, методичні прийоми, форми та засоби навчання повинні бути чітко
обґрунтовані посиланнями на свій педагогічний досвід.
o Методична
розробка повинна враховувати конкретні матеріально-технічні умови здійснення навчально-виховного
процесу.
o Орієнтувати
організацію навчального процесу в напрямі широкого застосування активних форм і
методів навчання.
o Методична
розробка повинна розкривати питання «Як вивчати».
o Має
містити конкретні матеріали, які може використовувати педагог у своїй роботі
(картки-завдання, зразки дидактичних матеріалів, плани уроків, інструкції для
проведення лабораторних робіт, картки-схеми, тести, рівневі завдання і т.д.).
Структура
методичної розробки уроку:
- · анотація;
- · зміст;
- · вступ;
- · основна частина;
- · висновок;
- · список використаних джерел.
В анотації (3-4
пропозиції) коротко вказується якій проблемі присвячується методична розробка,
які питання розкриває, кому може бути корисна.
У вступі (1-2
сторінки) розкривається актуальність даної роботи, тобто автор відповідає на
питання, чому він вибрав цю тему і яке її місце у змісті освіти.
Структура
методичної розробки уроку теоретичного навчання
В основній частині
можна виділити наступні розділи:
методичне
обгрунтування теми;
методичні
рекомендації з проведення уроку;
план уроку (з
технологічною картою);
дидактичний матеріал
до уроку (можна не виділяти у вигляді додатків);
список літератури
(джерел) для учнів;
список літератури для
педагогів.
Загальні вимоги до оформлення
методичної розробки
Загальний обсяг
методичної розробки повинен становити не менше 24 аркушів комп'ютерного тексту
(шрифт - 14 або 15). Якщо методична розробка це розробка лише одного уроку, то
не менше 10 аркушів.
Обсяг основного
змісту - не менше половини усього рукопису.
Обсяг додатків не
лімітується, але вони повинні відповідати тексту (посилання на них у тексті
обов'язкові).
Список використаних
джерел повинен містити 10-15 назв. Якщо розробка носить тільки практичний
характер, що не вимагає теоретичних посилань, то список використаних джерел
можна опустити.