Сторінки

Методична розробка уроків та вимоги до неї

Методична розробка може бути як індивідуальною, так і колективною. Вона спрямована на професійно-педагогічне вдосконалення викладача або майстра виробничого навчання або якості підготовки з основних професій в ПТНЗ.
Методична розробка може бути:
*       -конкретного уроку;
*       -серії уроків;
*       -теми програми:
*       -приватної (авторської) методики викладання предмета;
*       -загальної методики викладання предметів;
*       -нових форм, методів або засобів навчання і виховання;
*       -методичні розробки, пов'язані зі зміною матеріально-технічних умов викладання предмета.
До методичної розробки пред'являються досить серйозні вимоги. Тому, перш ніж приступити до її написання необхідно:
ü  ретельно підійти до вибору теми розробки. Тема повинна бути актуальною, відомою педагогу, по даній темі у педагога повинен бути накопичений певний досвід;
ü  визначити мету методичної розробки;
ü  уважно вивчити літературу, методичні посібники, позитивний досвід з обраної теми;
ü  скласти план і визначити структуру методичної розробки;
ü  визначити напрямки майбутньої роботи.
На початку роботи по складанню методичної розробки необхідно чітко визначити її мету. Наприклад, мета може бути наступною: визначення форм і методів вивчення змісту теми; розкриття досвіду проведення уроків з вивчення тієї чи іншої теми навчальної програми; опис видів діяльності педагога і учнів; опис методики використання сучасних технічних та інформаційних засобів навчання; здійснення зв'язку теорії з практикою на уроках; використання сучасних педагогічних технологій або їх елементів на уроках і т.д.
Вимоги, що пред'являються до методичної розробки:
o    Зміст методичної розробки повинен чітко відповідати темі та меті.
o    Зміст методичної розробки має бути таким, щоб педагоги могли отримати відомості про найбільш раціональні організації навчального процесу, ефективності методів і методичних прийомів, формах викладання навчального матеріалу, застосування сучасних технічних та інформаційних засобів навчання.
o    Авторські (приватні) методики не повинні повторювати зміст підручників і навчальних програм, описувати досліджувані явища і технічні об'єкти, висвітлювати питання, викладені в загально педагогічній літературі.
o    Матеріал повинен бути систематизований, викладений максимально просто і чітко.
o    Мова методичної розробки має бути чіткою, лаконічною, грамотною та переконливою. Застосовувана термінологія повинна відповідати педагогічному тезаурусу.
o    Рекомендовані методи, методичні прийоми, форми та засоби навчання повинні бути чітко обґрунтовані посиланнями на свій педагогічний досвід.
o    Методична розробка повинна враховувати конкретні матеріально-технічні умови здійснення навчально-виховного процесу.
o    Орієнтувати організацію навчального процесу в напрямі широкого застосування активних форм і методів навчання.
o    Методична розробка повинна розкривати питання «Як вивчати».
o    Має містити конкретні матеріали, які може використовувати педагог у своїй роботі (картки-завдання, зразки дидактичних матеріалів, плани уроків, інструкції для проведення лабораторних робіт, картки-схеми, тести, рівневі завдання і т.д.).
Структура методичної розробки уроку:
  • ·         анотація;
  • ·         зміст;
  • ·         вступ;
  • ·         основна частина;
  • ·         висновок;
  • ·         список використаних джерел.

В анотації (3-4 пропозиції) коротко вказується якій проблемі присвячується методична розробка, які питання розкриває, кому може бути корисна.
У вступі (1-2 сторінки) розкривається актуальність даної роботи, тобто автор відповідає на питання, чому він вибрав цю тему і яке її місце у змісті освіти.
Структура методичної розробки уроку теоретичного навчання
В основній частині можна виділити наступні розділи:
*       методичне обгрунтування теми;
*       методичні рекомендації з проведення уроку;
*       план уроку (з технологічною картою);
*       дидактичний матеріал до уроку (можна не виділяти у вигляді додатків);
*       список літератури (джерел) для учнів;
*       список літератури для педагогів.
Загальні вимоги до оформлення методичної розробки
Загальний обсяг методичної розробки повинен становити не менше 24 аркушів комп'ютерного тексту (шрифт - 14 або 15). Якщо методична розробка це розробка лише одного уроку, то не менше 10 аркушів.
Обсяг основного змісту - не менше половини усього рукопису.
Обсяг додатків не лімітується, але вони повинні відповідати тексту (посилання на них у тексті обов'язкові).
Список використаних джерел повинен містити 10-15 назв. Якщо розробка носить тільки практичний характер, що не вимагає теоретичних посилань, то список використаних джерел можна опустити.