Сам
термін "ключові компетентності" вказує на те, що вони є
"ключем", підставою для інших, більш конкретних і предметно
орієнтованих. Що таке "ключові компетентності"?
"Компетенція" в перекладі з латини означає коло питань, у яких людина
добре обізнана, має знання та досвід.
Педагогічна компетентність учителя - це єдність його
теоретичної та практичної готовності до здійснення педагогічної діяльності. За
аналізом праць науковців можна визначити такі ключові компоненти професійної
компетентності.
1. Інформаційна компетентність, яка передбачає
володіння інформаційними технологіями, уміння опрацьовувати різні види
інформації. Серед них уміння й навички роботи з друкованими джерелами, уміння
здобувати інформацію з інших джерел, переробляти її відповідно до цілей і
завдань педагогічного процесу.
2. Комунікативна компетентність - це вміння вступати
в комунікацію (спілкування), бути зрозумілим, спілкування без обмежень. Ці
вміння допомагають зрозуміти інших (учнів, учителів, батьків).
3. Продуктивна компетентність - це вміння
працювати, отримувати результат, ухвалювати рішення та відповідати за них.
Більшість науковців серед ключових компетенцій учителя на перше місце ставить
саме продуктивну компетентність.
4. Автономізація на компетентність - це здатність до
саморозвитку, творчості, самовизначення, самоосвіти, конкурентоспроможність.
Адже вчитель перш за все вчиться сам, це вічний учень.
5. Моральна компетентність - це готовність,
спроможність і потреба жити за традиційними моральними нормами.
6. Психологічна компетентність - це здатність
використовувати психологічні засоби навчання в організації взаємодії в освітній
діяльності.
7. Предметна компетентність, до змісту якої
входить володіння певними засобами навчання у сфері навчального процесу
(спеціальність). Це сукупність умінь і навичок, необхідних для стимулювання
активності як окремих учнів, так і колективу в цілому. До неї входять уміння
вибирати правильний стиль і тон у спілкуванні, управляти їх увагою, темпом
діяльності.
8. Соціальна компетентність - це вміння жити та
працювати з оточуючими.
9. Математична компетентність - це вміння працювати
з числом, числовою інформацією.
10. Особисті якості педагога (це теж одна з
найголовніших складових професійної компетентності) - доброзичливість,
чуйність, урівноваженість, витонченість, толерантність, рефлексія, людяність.
Отже, поняття
«компетенції та компетентності» значно ширші за поняття «знання, уміння,
навички», тому що охоплюють:
- спрямованість особистості (мотивацію);
- здібності особистості до подолання стереотипів, відчуття проблеми,
прояв принциповості, гнучкості мислення;
- характер особистості - самостійність, цілеспрямованість, вольові
якості.
З огляду на зазначене
можна стверджувати, що під професійною компетентністю педагога слід розуміти
таку пошукову діяльність учителя, коли на основі бази знань, умінь, навичок та
усвідомленого розуміння своєї ролі в суспільстві, безперервного
самовдосконалення й саморозвитку особистості він забезпечує оптимальний варіант
організації навчально-виховного процесу з метою формування творчої особистості.