Суспільно-політична ситуація та події останніх місяців
обумовили тему Першого уроку 2014/2015 навчального року – «Україна – єдина
країна». Про це йдеться в листі МОН України від 01.08.2014 р. №1/9-388.
Метою Першого уроку є формування в учнів розуміння
єдності й цілісності України, її багатонаціонального народу як національної
ідеї розвитку вільної, незалежної, демократичної та заможної держави.
Під час уроку мають бути реалізовані такі завдання:
- ознайомити учнів з основними історичними подіями
становлення державності України;
- формувати відчуття приналежності до України,
усвідомлення себе українцем, почуття особистої відповідальності за долю держави
та українського народу;
- формувати готовність служити Батьківщині своєю працею
та стати на захист державних інтересів країни;
- виховувати повагу до державних символів, шанобливе
ставлення до традицій українців та представників інших національностей, що
населяють країну.
Форми і методи проведення Першого уроку можуть бути
різноманітними і мають стати творчим доробком кожного педагога, але обирати їх
слід з урахуванням вікових та психологічних особливостей учнів. Глибшому та
усвідомленому сприйняттю теми сприятиме відповідне оформлення місця проведення
уроку: зображення державних символів, географічна карта України, портрети
відомих українців, афоризми про патріотизм, боротьбу за свободу тощо.
Доцільними будуть наявність елементів державної символіки
в одязі педагога та учнів, як то жовто-блакитні стрічки, та використання
національного вбрання, що підкреслить єдність народу України.
Під час проведення Першого уроку вчитель має сприяти
усвідомленню учнями спільності інтересів усіх громадян держави в розбудові
України, необхідності інтелектуального, творчого та фізичного розвитку кожної
особистості задля розквіту держави в цілому, формуванню міжнаціональної
толерантності.
На уроці доцільно звернутись до подій минулого та
сьогодення, що засвідчили прагнення українського народу до вільного, щасливого,
заможного життя: існування могутньої Київської держави Володимира Великого,
Ярослава Мудрого, створення першої християнської республіки в Європі –
Запорізької Січі, започаткування власної державності в Українській Народній
Республіці, проголошення в 1991 році незалежності України, прояву громадянської
активності під час Помаранчевої революції 2004 року, і, звичайно, Революції
гідності, що призвела до політичних та суспільних змін в Україні, подвигу
українських військових та добровольців у боротьбі із російськими бойовиками,
які тероризують східні регіони України.
У цей момент уроку доцільно оголосити хвилину мовчання з
метою вшанування пам’яті Героїв Небесної сотні, воїнів та інших загиблих у
боротьбі за свободу, цілісність та єдність нашої держави.
Вчитель має акцентувати увагу на тому, що патріотизм – це
звичайний стан повсякденного життя людини, який виявляється не тільки під час
надзвичайних ситуацій. Важливо, щоб учні ідентифікували себе з українським
народом, прагнули жити в Україні, розуміли необхідність дотримання
конституційних та правових норм, володіння державною мовою, шанобливого
ставлення до історії, культури та традицій українського народу.
Список літератури та Інтернет-ресурсів, що будуть
корисними для організації Першого уроку розміщені на сайті НМЦ ПТО у Волинській області.