Сторінки

Вивчення та творче впровадження ППД

Перспективний педагогічний досвід – це результат творчої діяльності педагога з елементами новизни, спрямований на реалізацію актуальних завдань навчання, виховання та розвитку учнів.
Пошук передового досвіду може мати цілеспрямований і випадковий характер. Цілеспрямований пошук передового досвіду здійснюється за наперед визначеним планом методичними службами навчального закладу; випадковий – пов’язаний зі спостереженням за роботою педагогів під час відвідування уроків, позакласних заходів, або з виступом педагогічного працівника в процесі обміну досвідом на засіданні методичної комісії, вивченням училищної документації, проведенням атестації, вивченням матеріалів, представлених на педагогічну виставку тощо.
Виявити ППД – означає знайти в діяльності педколективу або педпрацівника-новатора те, що можна рекомендувати усім. Сприятливим ґрунтом і доброю основою для створення та виявлення передового педагогічного досвіду служить робота педколективу над єдиною методичною проблемою.
Досвід можна вважати передовим, якщо у ньому наявні такі ознаки:
·         Новизна і оригінальність, що не означає обов’язково ламати існуючі норми, відкидати методику або систему роботи, передовий досвід – це завжди творчий підхід автора до вирішення тих чи інших завдань;
·         Актуальність і важливість для науки і педагогічної практики, перспективність (сприяє успішному виконанню основних завдань навчання та виховання; допомагає подолати певні труднощі, які виникають у процесі діяльності; дає можливість прискорити розв’язання актуальних проблем педагогічного процесу).
·         Висока результативність та ефективність (сприяє підвищенню якості навчання та виховання; сприяє стійкості показників у часі; сприяє стабільності результату в умовах застосування його іншими).
·         Відповідність наукового обгрунтування сучасним досягненням педагогіки та методики, можливість творчого наслідування іншими (доступність досвіду для основної маси працівників цієї ланки освіти).
Вивчення передового досвіду розпочинається з його виявлення, аналізу діяльності та результативності роботи педагога. Провідну роль у цьому відіграють методичні комісії, які на місцях вивчають та обговорюють ці питання та пропонують кандидатури творчих педагогів для загальноучилищного вивчення їх досвіду. Далі працюють члени методичної ради, які вивчають систему роботи педагога, аналізують результати його діяльності, оформляють висновки про зміст досвіду педагогічного працівника.
Важливим напрямком роботи колективу є поширення передового педагогічного досвіду. Поширення досвіду – це організаційні дії, спрямовані на популяризацію передової педагогічної ідеї.
Поширення ППД здійснюється різними способами:
1. На засіданнях методичних комісій, семінарах, нарадах, засіданнях педагогічної ради, науково-практичних конференціях, педагогічних читаннях, обласних методичних секціях.
2. Безпосереднє ознайомлення з передовим досвідом, що пропагується шляхом відвідування навчальних занять, позакласних та виховних заходів. Позитивним досвідом тут можуть стати проведення презентаційних майстер-класів майстрами виробничого навчання, створення відеотеки кращих занять та виховних заходів.
3. Створення шкіл передового досвіду, якими керують носії передового досвіду.
4. Друкована (рукописна) пропаганда через випуск методичних бюлетенів, буклетів, альбомів, плакатів, інформаційно-методичних листів, підготовки та публікації статей відповідного змісту в газетах, журналах тощо.
5. Наочна пропаганда передового педагогічного досвіду методом експонування матеріалів цього досвіду на училищній, обласній, всеукраїнській педагогічних виставках.
6. Пропаганда за допомогою мережі Інтернет – розміщення напрацювань педагогів на персональних сайтах, училищному сайті чи інших освітніх веб-ресурсах.
Позитивним досвідом педколективу є створення та підтримка авторських веб-ресурсів, за допомогою яких і відбувається популяризація та поширення кращого досвіду. Розроблено та функціонує 5 авторських сайтів наших педагогів: «Сайт методиста Камінь-Каширського ВПУ» http://metodvpu.blogspot.com/, «Персональний сайт викладача спецдисциплін Костючик Світлани Луківни» http://svkostyuchik.blogspot.com/, «Віртуальна майстерня майстра в/н Куницької Олени Адамівни» http://maistbud.blogspot.com/, «Блог вчителя біології Мельник Наталії Ігорівни» http://nataliyamelnik.blogspot.com/, «Сайт викладачів іноземної мови» http://inmovkk.blogspot.com/.
Основні завдання, які я вбачаю у реалізації питання вивчення та творчого впровадження передового досвіду – це активізація роботи з поширення кращого досвіду та взаємообміну ним (наприклад, шляхом створення відеотеки кращих занять, виховних заходів, майстер-класів, конкурсів, засідань методичних комісій тощо). Варто більше уваги приділяти розміщенню публікацій педагогів у фахових газетах і журналах. А для вивчення передового досвіду педагогів інших навчальних закладів важливо розвивати ІКТ-компетентності та виходити на рівень взаємодії у глобальному просторі Інтернет через участь у вебінарах, спілкуванні та обміні інформацією через блоги та авторські сайти.
Саме від чіткої організації цієї справи залежить досягнення стійких високих результатів навчально-виховної роботи педагогічних колективів за мінімальної затрати зусиль. Своєчасно побачити й належним чином оцінити оригінальне, нове й перспективне в роботі педагога, створити сприятливі умови для впровадження його в практику – основне в діяльності педагогічного колективу сучасного професійно-технічного навчального закладу.