Сторінки

Підготовка плану уроку теоретичного навчання

План заняття (уроку) теоретичного навчання є особистим робочим документом викладача і складається ним за довільною формою відповідно до робочої навчальної програми та поурочно-тематичного плану з дотриманням педагогічних і методичних вимог. За умови проведення уроків у паралельних навчальних групах викладач може складати один план уроку, але слід враховувати особливості проведення уроку в тій чи іншій навчальній групі.
При розробці плану заняття викладач повинен головну увагу приділити вивченню спеціальної та педагогічної літератури, аналізу навчального матеріалу та педагогічних особливостей самих учнів. Заняття у більшості випадків не має яскраво виражених структурних елементів: пояснення матеріалу в міру необхідності супроводжується одночасним закріпленням і перевіркою знань; перевіряючи знання учнів, викладач одночасно закріплює їх; елементи нового викладач може вводити і в процесі проведення заняття і закріплення матеріалу, і при перевірці знань.
У плані заняття викладач виокремлює структурні одиниці - етапи, логічно завершені відрізки навчального часу, кожен з яких характеризується певними завданнями, змістом, видами діяльності викладача і студентів. План не повинен бути громіздким і складним. У плані рекомендується висвітлити: тему, мету і тип заняття; навчально-наочні посібники та технічні засоби навчання; міжпредметні і внутрішньопредметні зв'язки; основні питання досліджуваної теми; повідомлення нового матеріалу викладачем або самостійна робота студентів; контроль за діяльністю студентів і перевірка набутих знань; завдання для самостійної роботи.
Розробляючи план уроку теоретичного навчання, необхідно пам’ятати, що він повинен відповідати таким вимогам:
o    чітке і зрозуміле для учнів формулювання цілей заняття;
o    нерозривність зв’язку між освітніми і виховними завданнями уроку;
o    педагогічне обґрунтування відбору змісту навчального матеріалу як для заняття в цілому, так і для кожного його структурного елемента;
o    організаційна чіткість повинна бути наслідком правильного вибору типу заняття, планування його структури і ретельної підготовки до нього викладача;
o    на кожному занятті необхідно зміцнювати зв’язки між професійно-теоретичною і професійно-практичною підготовкою;
o    співвідношення колективної й індивідуальної роботи учнів повинно змінюватись в залежності від змін навчально-педагогічної ситуації в рамках поставлених цілей заняття.
Підсумком підготовки викладача до занять є розробка плану уроку. Ретельно підготовлений план уроку як відображення виконаної викладачем підготовчої роботи – це, як правило, запорука якісного проведення заняття. Без письмового плану неможливі високі результати уроку. Обсяг плану залежить від змісту, освітньої мети, його місця в навчальному процесі, досвіду викладача. Безперечно, що у викладача-початківця план уроку повинен бути більш детальним, ніж у досвідченого викладача.
План уроку допомагає викладачу в організації та проведенні навчально-виховного процесу, дозволяє акцентувати увагу на головних етапах уроку та вдосконалювати в подальшому його структуру. В залежності від цілей та типу уроку викладач може використовувати різноманітні структурні елементи, визначаючи їхню послідовність. Послідовність проведення уроку пов’язана з його структурно-логічною схемою, яка віддзеркалює алгоритм діяльності викладача, спрямованої на виконання навчально-виховних та розвиваючих завдань. Педагогічна майстерність викладача виявляється в усвідомленні місця та значення конкретного уроку в системі уроків з теми або розділу та у врахуванні дидактичних вимог щодо конкретного уроку. Щоб чітко організувати урок, викладач повинен проаналізувати методику його проведення із запланованим, виявляти причини втрати часу та удосконалити методику проведення уроку з метою досягнення позитивних результатів.