План заняття (уроку)
теоретичного навчання є особистим робочим документом викладача і складається
ним за довільною формою відповідно до робочої навчальної програми та
поурочно-тематичного плану з дотриманням педагогічних і методичних вимог. За
умови проведення уроків у паралельних навчальних групах викладач може складати
один план уроку, але слід враховувати особливості проведення уроку в тій чи
іншій навчальній групі.
При розробці плану
заняття викладач повинен головну увагу приділити вивченню спеціальної та
педагогічної літератури, аналізу навчального матеріалу та педагогічних
особливостей самих учнів. Заняття у більшості випадків не має яскраво виражених
структурних елементів: пояснення матеріалу в міру необхідності супроводжується
одночасним закріпленням і перевіркою знань; перевіряючи знання учнів, викладач
одночасно закріплює їх; елементи нового викладач може вводити і в процесі
проведення заняття і закріплення матеріалу, і при перевірці знань.
У плані заняття
викладач виокремлює структурні одиниці - етапи, логічно завершені відрізки
навчального часу, кожен з яких характеризується певними завданнями, змістом,
видами діяльності викладача і студентів. План не повинен бути громіздким і
складним. У плані рекомендується висвітлити: тему, мету і тип заняття;
навчально-наочні посібники та технічні засоби навчання; міжпредметні і
внутрішньопредметні зв'язки; основні питання досліджуваної теми; повідомлення
нового матеріалу викладачем або самостійна робота студентів; контроль за
діяльністю студентів і перевірка набутих знань; завдання для самостійної
роботи.
Розробляючи план
уроку теоретичного навчання, необхідно пам’ятати, що він повинен відповідати
таким вимогам:
o чітке
і зрозуміле для учнів формулювання цілей заняття;
o нерозривність
зв’язку між освітніми і виховними завданнями уроку;
o педагогічне
обґрунтування відбору змісту навчального матеріалу як для заняття в цілому, так
і для кожного його структурного елемента;
o організаційна
чіткість повинна бути наслідком правильного вибору типу заняття, планування
його структури і ретельної підготовки до нього викладача;
o на
кожному занятті необхідно зміцнювати зв’язки між професійно-теоретичною і
професійно-практичною підготовкою;
o
співвідношення
колективної й індивідуальної роботи учнів повинно змінюватись в залежності від
змін навчально-педагогічної ситуації в рамках поставлених цілей заняття.
Підсумком підготовки
викладача до занять є розробка плану уроку. Ретельно підготовлений план уроку
як відображення виконаної викладачем підготовчої роботи – це, як правило,
запорука якісного проведення заняття. Без письмового плану неможливі високі
результати уроку. Обсяг плану залежить від змісту, освітньої мети, його місця в
навчальному процесі, досвіду викладача. Безперечно, що у викладача-початківця
план уроку повинен бути більш детальним, ніж у досвідченого викладача.
План уроку допомагає
викладачу в організації та проведенні навчально-виховного процесу, дозволяє
акцентувати увагу на головних етапах уроку та вдосконалювати в подальшому його
структуру. В залежності від цілей та типу уроку викладач може використовувати різноманітні
структурні елементи, визначаючи їхню послідовність. Послідовність проведення
уроку пов’язана з його структурно-логічною схемою, яка віддзеркалює алгоритм
діяльності викладача, спрямованої на виконання навчально-виховних та
розвиваючих завдань. Педагогічна майстерність викладача виявляється в
усвідомленні місця та значення конкретного уроку в системі уроків з теми або
розділу та у врахуванні дидактичних вимог щодо конкретного уроку. Щоб чітко
організувати урок, викладач повинен проаналізувати методику його проведення із
запланованим, виявляти причини втрати часу та удосконалити методику проведення
уроку з метою досягнення позитивних результатів.