Модернізація освіти змушує по-новому поглянути не тільки
на форми оцінювання досягнень учнів, а й шукати ефективні форми оцінювання
педагогічної і науково-методичної діяльності педагога. Однією з таких форм може
стати Портфоліо педагога, популярне в різних системах освіти.
Що таке Портфоліо? В перекладі з англійської – «папка, справа, посада»; з
італійської – «папка з документами», «папка спеціаліста»; з французької -
«викладати», «формулювати», «нести», а також «аркуш», «сторінка» або
«досьє», «зібрання досягнень».
Однозначного тлумачення терміна не існує. Кожен із
дослідників і практиків пропонує своє визначення. Загальне визначення терміна
зі словника іншомовних слів і виразів вказує на дві основні закономірності
Портфоліо:
o візитна картка (тобто, інформація, яка дає уявлення про особу,
і в широкому сенсі - людину як особистість);
o досьє (тобто сукупність документів, які формують уявлення
про здобутки у професійній діяльності цієї особистості).
Портфоліо - це не просто механічна фіксація здобутків
упродовж звітного періоду, це засіб педагогічної діагностики, метод оцінки
професіоналізму педагога, що дозволяє продемонструвати усі досягнення педагога,
зміщуючи акцент з оцінки на самооцінку. Це і форма рефлексії, що дозволяє
педагогу проаналізувати власну педагогічну діяльність, здійснити якісну оцінку
результату і вибудувати план подальшої роботи, підвищити її ефективність. Це й
інструмент для забезпечення моніторингу професійного зростання педагога.
Структура Портфоліо може бути різною. Універсальна структура Портфоліо
педагога містить 5 розділів. Залежно від мети і типу Портфоліо окремий розділ
може бути поділено на менші частини або ж можуть додаватися нові розділи. Кожен
із пунктів розділу може бути виділений в окремий розділ.
Розділ
І. Загальні відомості про педагога.
Розділ
ІІ. Методична діяльність.
Розділ
ІІІ. Результати педагогічної роботи.
Розділ IV. Позаурочна робота з предмета / професії.
Розділ V. Навчально-матеріальна
база.