Сторінки

Сутність і специфіка педагогічної творчості

Мета педагогічної творчості викладача чи майстра в/н полягає у створенні сприятливих психолого-педагогічних умов для розвитку потенційних можливостей кожного учня в навчально-виховному процесі. Ефективність розвитку учня значною мірою визначатиметься освітнім середовищем, скоординованою діяльністю всіх суб'єктів, причетних до її виховання. Отже, педагогічна творчість - це педагогічна діяльність, спрямована на розвиток потенційних можливостей кожного учня у навчально-виховному процесі для якої притаманні:
ü  ·виникнення протиріччя, проблемної ситуації;
ü  ·наявність об'єктивних (соціальні, матеріальні) і суб'єктивних (знання, уміння, особистісні якості, мотивація, творчі здібності) умов для творчості;
ü  ·об'єктивна чи суб'єктивна новизна й оригінальність процесу та результату;
ü  ·соціальна та особиста вага і прогресивність;
ü  ·діалектична взаємозумовленість впливу на розвиток як учня, так і самого педагога зовнішнього і внутрішнього саморуху особистості (виховання й самовиховання, розвиток і саморозвиток тощо).
Найважливіші риси педагогічної креативності викладача:
o    ·високий рівень соціальної і моральної свідомості;
o    ·пошуково-проблемний стиль мислення;
o    ·розвинені інтелектуально-логічні здібності (вміння аналізувати, обґрунтовувати, пояснювати, виділяти головне тощо);
o    ·проблемне бачення;
o    ·творча фантазія, розвинена уява;
o    ·специфічні особисті якості (сміливість, готовність до ризику, цілеспрямованість, допитливість, самостійність, наполегливість, ентузіазм);
o    ·специфічні ведучі мотиви (необхідність реалізувати своє "я", бажання бути визнаним, творчий інтерес, захопленість творчим процесом, прагнення досягти найбільшої результативності в конкретних умовах праці);
o    ·комунікативні здібності;
o    ·здатність до самоуправління;
o    ·високий рівень загальної культури.
Отже, творчий педагог - це особистість, яка характеризується високим рівнем педагогічної креативності (креативні риси особистості й додатково сформовані мотиви, особистісні якості, здібності, які сприяють успішній творчій педагогічній діяльності), відповідним рівнем знань предмету, який викладає, набутими психолого-педагогічними знаннями, уміннями та навичками, які, за сприятливих для педагогічної творчості умов, забезпечують його ефективну педагогічну діяльність із розвитку потенційних творчих можливостей учнів.
Творчість є необхідною складовою праці педагога. Без неї неможливий педагогічний процес. Специфічна за своєю суттю творчість педагога має багато спільного не тільки з художнім, але й із науковим. Учитель дає науковим фактам, гіпотезам, теоріям якби нове життя, відкриваючи їм шляхи до розуму і серця своїх учнів. Творчість - необхідна умова становлення самого педагога, його самопізнання, розвитку і розкриття як особистості. Творчість, розвиваючи здібності, формує педагогічну талановитість педагога.