Мета педагогічної
творчості викладача чи майстра в/н полягає у створенні сприятливих
психолого-педагогічних умов для розвитку потенційних можливостей кожного учня в
навчально-виховному процесі. Ефективність розвитку учня значною мірою
визначатиметься освітнім середовищем, скоординованою діяльністю всіх суб'єктів,
причетних до її виховання. Отже, педагогічна творчість - це
педагогічна діяльність, спрямована на розвиток потенційних можливостей кожного
учня у навчально-виховному процесі для якої притаманні:
ü ·виникнення
протиріччя, проблемної ситуації;
ü ·наявність
об'єктивних (соціальні, матеріальні) і суб'єктивних (знання, уміння,
особистісні якості, мотивація, творчі здібності) умов для творчості;
ü ·об'єктивна
чи суб'єктивна новизна й оригінальність процесу та результату;
ü ·соціальна
та особиста вага і прогресивність;
ü ·діалектична
взаємозумовленість впливу на розвиток як учня, так і самого педагога
зовнішнього і внутрішнього саморуху особистості (виховання й самовиховання,
розвиток і саморозвиток тощо).
Найважливіші риси педагогічної
креативності викладача:
o ·високий
рівень соціальної і моральної свідомості;
o ·пошуково-проблемний
стиль мислення;
o ·розвинені
інтелектуально-логічні здібності (вміння аналізувати, обґрунтовувати,
пояснювати, виділяти головне тощо);
o ·проблемне
бачення;
o ·творча
фантазія, розвинена уява;
o ·специфічні
особисті якості (сміливість, готовність до ризику, цілеспрямованість,
допитливість, самостійність, наполегливість, ентузіазм);
o ·специфічні
ведучі мотиви (необхідність реалізувати своє "я", бажання бути
визнаним, творчий інтерес, захопленість творчим процесом, прагнення досягти
найбільшої результативності в конкретних умовах праці);
o ·комунікативні
здібності;
o ·здатність
до самоуправління;
o ·високий
рівень загальної культури.
Отже, творчий педагог
- це особистість, яка характеризується високим рівнем педагогічної креативності
(креативні риси особистості й додатково сформовані мотиви, особистісні якості,
здібності, які сприяють успішній творчій педагогічній діяльності), відповідним
рівнем знань предмету, який викладає, набутими психолого-педагогічними
знаннями, уміннями та навичками, які, за сприятливих для педагогічної творчості
умов, забезпечують його ефективну педагогічну діяльність із розвитку
потенційних творчих можливостей учнів.
Творчість є
необхідною складовою праці педагога. Без неї неможливий педагогічний процес.
Специфічна за своєю суттю творчість педагога має багато спільного не тільки з
художнім, але й із науковим. Учитель дає науковим фактам, гіпотезам, теоріям
якби нове життя, відкриваючи їм шляхи до розуму і серця своїх учнів. Творчість
- необхідна умова становлення самого педагога, його самопізнання, розвитку і
розкриття як особистості. Творчість, розвиваючи здібності, формує педагогічну
талановитість педагога.