Важливою складовою
розвитку професійно-технічної освіти є створення сучасної навчально-методичної
літератури. Це питання набуває особливої актуальності у зв’язку із розробкою,
апробацією та впровадженням Державних стандартів професійно-технічної освіти.
Концепція розвитку професійно-технічної освіти в Україні передбачає необхідні
умови для впровадження в навчально-виробничий процес нового покоління
навчальної літератури.
В цьому дописі
розміщено характеристику основних видів навчальних та навчально-методичних видань,
що допоможе творчому педагогу, який працює над розробкою та використанням
авторської навчально-методичної літератури.
Підручник –
основне навчальне видання із систематизованим викладом дисципліни, що відповідає
офіційно затвердженій навчальній програмі.
Навчальний
посібник – навчальне видання, яке доповнює або частково
замінює підручник у викладі навчального матеріалу з певного предмета,
курсу, дисципліни або окремого його підрозділу.
Навчально-наочний
посібник – навчальне образотворче видання матеріалів, які містять
ілюстративно-наочні матеріали, що сприяють вивченню і викладанню
дисципліни, засвоєнню її змісту.
Навчально-методичний
посібник – навчальне видання з методики викладання навчальної
дисципліни, яке, крім викладу навчального матеріалу, містить методичні вказівки
та рекомендації щодо викладання дисципліни або організації самостійної роботи
учнів, розвитку та виховання особистості.
Хрестоматія
– навчальне видання літературно-художніх,
історичних, наукових, мистецьких чи інших творів або їх частин, які є
об'єктом вивчення певної навчальної дисципліни або виховання
особистості відповідно до офіційно
затвердженої навчальної програми (різновид – книга для читання).
Словник
для учнів – довідкове видання упорядкованого переліку мовних
одиниць (слова, словосполучення,
фрази, терміни, поняття, знаки, імена тощо), доповнених відповідними
довідковими даними.
Енциклопедія
– навчальне видання довідкового
характеру, яке містить упорядкований перелік відомостей, сукупність
наукових знань з широкого кола питань. Популярність
викладу, розрахована на широке коло читачів, має поєднуватися з науковою
чіткістю та логікою викладення матеріалу, без авторського тлумачення.
Неприпустиме недбале, наближене, однобічне висвітлення явищ і фактів. Цим
енциклопедії відрізняються від інших видів наукових видань, у яких такі
матеріали можуть наводитися в авторській концепції.
Довідник
– навчальне видання довідкового
характеру, яке містить упорядкований предметний
матеріал, узагальнені, стислі відомості з певних галузей
науки, професій тощо.
Практикум
– навчальне видання практичних завдань і вправ,
що сприяють засвоєнню набутих знань, умінь і навичок, їх систематизації та
узагальненню, перевірці якості їх засвоєння (різновиди – збірник
задач і вправ, тестові завдання, збірники текстів диктантів і переказів,
інструкції до лабораторних і практичних робіт, робочі зошити, дидактичні
матеріали).
Методичні
рекомендації – навчальне видання для учнів з методики
засвоєння навчальної дисципліни.
Тексти
лекцій – навчальне видання, яке містить повний виклад
лекційного матеріалу до затвердженої навчальної дисципліни (всіх лекцій або
змістового блоку).
Атлас
– альбом зображень різних об’єктів (карти,
креслення, малюнки та ін.), що пропонується з метою навчання або практичного
виконання.
Педагогічний
програмний засіб – програмна продукція, яка
використовується у комп’ютеризованих системах освіти як засіб навчання
чи виховання учнів.
Навчально-методичний комплекс – навчальне видання на
допомогу учням у навчанні з викладом основного змісту та завдань лекційних і
практичних занять.