Сторінки

Роль методичного кабінету в підвищенні професійних компетенцій педпрацівників



Шлях, який веде до знань – це діяльність. Роль методичної роботи відчутно зростає сьогодні в зв’язку з необхідністю раціонально та оперативно використовувати інноваційні форми та методи навчання та виховання, тому що методична робота – найвагоміший засіб підвищення педагогічної майстерності викладачів, майстрів виробничого навчання, вихователів. Вона зв’язує в єдине ціле всю систему роботи училища.
Здійснення повноцінних результативних змін в діяльності ПТНЗ неможливе без високого рівня науково-методичного забезпечення і стабільно творчо працюючих педагогічних працівників. Тому питання підвищення їх кваліфікації, вдосконалення майстерності, впровадження у масову практику сучасних досягнень психолого-педагогічної науки та передового досвіду залишається пріоритетним. Система підвищення професіоналізму педагогічних працівників – це цільовий комплекс взаємопов’язаних і взаємообумовлених організаційно-змістовних компонентів. Методична робота – основний компонент цієї системи, так як здійснюється практично постійно і найбільш повно враховує запити та потреби педагогічних працівників, більш динамічно реагує на потреби педагогічної практики.

Метою методичної роботи в училищі є підвищення професійної компетентності та методичної майстерності педагога, що, в свою чергу, спонукає кожного з них до роботи над вдосконаленням свого фахового рівня; сприяє взаємному збагаченню членів педагогічного колективу творчими знахідками; дає можливість молодому педагогу вчитися педагогічній майстерності у старших і більш досвідчених колег; забезпечує підтримання у педагогічному колективі духу творчості, прагнення до пошуку.
Для здійснення методичної роботи в училищі працює методичний кабінет, в якому створені всі умови для індивідуальної та колективної форм роботи. В нашому училищі методичний кабінет – це консультативний та інформаційний центр. Перш за все, тут зібрана та систематизована документація різних напрямів роботи. Вона знаходиться в тематичних папках, на динамічних стендах із змінною інформацією, в базі даних комп’ютера. Створена картотека методичної літератури, банк даних інноваційних технологій. Робоче місце методиста оснащене комп’ютером, принтером, сканером, є веб-камера для скайп-спілкування. Для ефективної роботи методичної служби здійснено підключення до мережі Інтернет, що дозволяє працювати з електронною поштою, здійснювати пошук нормативно-правових документів, інформаційних даних, поповнювати інформацією училищний веб-сайт, тобто використовувати всі можливості мережі Інтернет.
Методичний кабінет по праву можна назвати й центром самоосвіти педагогів, так як викладачі, майстри виробничого навчання використовують Wi-Fi покриття, яким охоплений весь корпус (і методичний кабінет зокрема) для самоосвітньої діяльності, тобто підвищення професійних компетентностей. Позитивним зрушенням у цьому напрямку роботи стало забезпечення всіх методичних комісій нашого училища ноутбуками, що полегшило організацію самоосвіти та створило умови для ефективної роботи педагогів з ІКТ.
Методичний кабінет забезпечує науково-методичне інформування педагогів під час проведення різноманітних загальноучилищних методичних заходів. На базі методичного кабінету проходять стажування молоді спеціалісти, організовано роботу атестаційної комісії, методичної ради.
Методична робота в училищі проводиться в індивідуальній і колективній формах, які різняться між собою використовуваними прийомами, будучи однаково спрямованими на вдосконалення майстерності педагога і педагогічного колективу загалом.
Сутність індивідуальної форми методичної роботи полягає у самостійній роботі педагога над підвищенням теоретичного рівня своїх знань, вдосконалення методичної майстерності.
Індивідуальна форма організації методичної роботи в училищі – складова самоосвітньої діяльності педагога, що реалізується за індивідуальним планом з урахуванням конкретних професійних потреб, а також результатів взаємооцінки та полягає у вивченні літератури, участі в роботі методичних структур, роботі над темою самоосвіти, проведенні експериментальних досліджень тощо. Кожен педагогічний працівник нашого училища розробляє свою методичну тему. За змістом і значимістю вони різні: від освоєння методів і форм роботи до впровадження нових освітніх технологій. У цьому напрямі також важлива роль методичної служби училища: не допустити розброду, зорієнтувати та скерувати педагогів на рішення загальноучилищних завдань; у кінцевому результаті – на підвищення якості освіти. Робота над методичною темою обов’язково результативна: це або узагальнення досвіду, або створення методичних рекомендацій  з теми, що розробляється, або добір дидактичного матеріалу, виступ на засіданні методичної комісії, педагогічної ради, атестація тощо. Безумовно, кожен педагог, вибираючи індивідуальний стиль, знаходить і свої орієнтири у професійній діяльності. Роботи наших педагогічних працівників із впровадження інноваційних технологій у навчально-виховний процес ви можете побачити на виставці «Інновації – шлях до успіху», де представлені методичні розробки уроків, навчальні і методичні посібники, дидактичні матеріали, презентації до уроків, навчальні та виховні проекти.
З боку методичного кабінету надається допомога й педагогічним працівникам, які навчаються на курсах підвищення кваліфікації, проводиться індивідуальне консультування педагогів. Хочу зупинитись на важливості проходження майстрами виробничого навчання курсів підвищення кваліфікації та стажування на базі профільних ПТНЗ України за галузевим спрямуванням. Вже 2 наших майстри пройшли такі курси на базі Львівського ВПУ ресторанного сервісу та туризму з професій кухар і кондитер, підвищили робітничі розряди, почерпнули багатий виробничий досвід. Організацію таких курсів координує методичний кабінет училища й надалі будемо працювати в цьому напрямі – на наступний рік готуємо відправити майстра виробничого навчання з професії монтажник ГКК у вищому професійному училищі №2 м. Херсона.
Метою колективних форм методичної роботи є підвищення майстерності всіх педагогів у процесі цілеспрямовано спланованих і реалізованих заходів. Однією з найпоширеніших колективних форм методичної роботи в училищі є показові уроки, завданням яких є впровадження у практику педагогів передового педагогічного досвіду і надбань педагогічної науки. Істотне значення у підвищенні педагогічної майстерності має взаємовідвідування уроків.
З метою якісної та ефективної організації, проведення систематичної колективної та індивідуальної методичної роботи з педагогічними кадрами, на базі методичного кабінету працюють методичні структури: методична рада, 7 методичних комісій, школа молодого викладача, школа підвищення педмайстерності майстрів виробничого навчання, педагогічна майстерня викладача економіки Соловей І.В. (з проблеми впровадження ІКТ)
Організація методичної роботи в нашому закладі базується на забезпеченні проведення цілої низки заходів, прямою безпосередньою метою яких є ріст рівня педагогічної майстерності викладача, майстра виробничого навчання і педагогічного колективу. Найбільш ефективними є: семінари-практикуми, ділові ігри, майстер-класи, творчі звіти педагогів, предметні тижні та тижні професій, різноманітні виставки напрацювань педагогічних працівників училища, конкурси. В цьому році заплановано проведення ряд методичних заходів, спрямованих на розвиток ІКТ-компетентності педагогів, яка є необхідною складовою сучасної освітньої системи: семінар-практикум «Методика організації та застосування ІКТ на уроках», практичне заняття «Технологія моделювання уроку з використанням ІКТ» (в рамках роботи педагогічної майстерні Соловей І.В.), практичне заняття «Інформаційно-комунікаційні технології в професійній освіті» (в рамках роботи навчально-практичного семінару «Нові підходи до роботи педагогів ПТНЗ»), майстер-клас «Критичне мислення в умовах впливу ЗМІ та Інтернету».
Важливим елементом підвищення професійних компетентностей педагогів є здійснення експериментально-дослідницької роботи. Так протягом трьох років (2009 – 2012) працював експериментальний педагогічний майданчик «Проектна діяльність як важливий аспект компетентісної освіти». За цей час педагогами вивчено, апробовано та доведено ефективність застосування методу проектів у навчально-виховному процесі навчального закладу. Зокрема, реалізовувались в нашому училищі не лише навчальні і виховні проекти, а й методичні. Значну роль вони відіграли у підвищенні фахового рівня педагогів, зростання їх інноваційного потенціалу. Для прикладу, в 2010-2011 н.р. був реалізований проект «З комп’ютером на ТИ», метою якого було забезпечення підвищення якості освіти шляхом впровадження нових освітніх технологій, зокрема інформаційно-комунікаційних; сприяння підвищенню професійної майстерності педагогів, розкриттю їхнього творчого потенціалу; сприяння підвищенню рівня методологічної підготовки і комп’ютерної грамотності педагогів училища. Впродовж реалізації проекту було організовано навчання педагогів за програмою «Інтел. Навчання для майбутнього», цією програмою було охоплено 38 педагогічних працівників навчального закладу, що значно підвищило застосування викладачами та майстрами виробничого навчання проектних та інформаційно-комунікаційних технологій, педагогами було розроблено ряд навчальних фільмів, електронних підручників, мультимедійних презентацій до уроків, дидактичні матеріали і т.д.
Без сумніву, робота експериментального майданчика є важливою складовою підвищення інноваційного потенціалу педагогічного колективу навчального закладу, адже приносить інновації в навчальний, виховний процеси і в роботу з педагогічними кадрами, управлінську діяльність.
Для популяризації навчального закладу, зокрема методичної роботи, перспективного досвіду педагогів навчального закладу створений та функціонує училищний веб-сайт, де викладено доробки педагогів, досвід їх інноваційної діяльності, результативність роботи. А результати діяльності нашого педагогічного колективу є чималі – призові місця в обласних конкурсах та виставках (Творчі сходинки, конкурс проектів Інтел, виставка на святі профтехосвіти Волині, конкурс профмайстерності кухар), перемоги наших учнів в олімпіадах та конкурсах. Ці досягнення – результат творчої діяльності педагогів училища і безумовно вдало організованої методичної роботи в нашому навчальному закладі.
Орієнтуючись на гуманізацію навчання, на формування особистості учня, визнання її цінності та необхідності для сучасного суспільства, ми насамперед повинні пам’ятати, що вона формується особистістю самого педагога. Тому необхідно створити всі умови для росту професійної майстерності педагога. А для цього необхідна діюча й ефективна структура методичної служби в навчальному закладі. Майстерність педагога формується через постійне, систематичне професійне навчання на місцях. Отже, методична робота – найважливіша ланка системи безперервного навчання членів педагогічного колективу училища.